Tussenstand 2015: EUR 16715,66 in samenwerking met de Stichting SOS Straatkinderen

maandag 14 juli 2014

10 juli 2014

Het is een zware dag geweest vandaag, vooral omdat bijna iedereen zich realiseerde dat we zaterdag alweer terug naar Constanta gaan.
Na het ontbijt stapten we in de bus op weg naar het kasteel van Dracula in Bran. Emy, een jongetje van 12, van wie de ouders uit Egypte komen, zat naast mij in de bus. Emy is een van de eerste kinderen die ik heb leren kennen, omdat hij vlak bij in de bus zat op de heenweg. Hij is een heel slim en leergierig jongetje, dat redelijk goed Engels spreekt voor zijn leeftijd. Hij vroeg me welke dag het was, dus ik antwoordde ‘donderdag’. Hij keek me aan en stak met een zielig gezichtje drie vingers in de lucht en zei: ‘Then we go home.’ Dat was even slikken…
In het kasteel van Dracula kregen we elk ons ‘eigen kind’. We moesten ze bijhouden en ze mochten niets aanraken. Dit ging dus af en toe niet al te lekker, want sommigen raakten hun hypere kindje wel eens even kwijt.
Na het kasteel gingen we naar Rasnov. Dit was eigenlijk helemaal niet bekend bij ons, maar het was uiteindelijk toch nog heel leuk. We gingen met een kar achter een tractor omhoog. Boven bekeken we een burcht. Het was een flinke klim maar met veel gezucht kwamen we allemaal boven en het prachtige uitzicht maakte alles goed. Eenmaal terug beneden aangekomen gingen we lunchen op een veldje bij de parkeerplaats. We aten brood met ham en kaas en als ‘toetje’ een soort van koek van bladerdeeg met suiker en fijne nootjes. Ik heb geen idee hoe ’t heette maar het was lek-ker! De kindjes kregen de keus of ze nog naar Brasov wilden, hier zouden ze dan duiven mogen voeren en een ijsje krijgen, of we konden ook meteen terug naar het kamp zodat ze hun gebruikelijke middagdutje konden houden. De meeste stemmen waren natuurlijk voor Brasov dus daar gingen we naartoe. In de bus vielen wel heel wat oogjes dicht, zo ook die van David, een van de Roemeense begeleiders. Stefan, ook van de Roemeense begeleiding wilde hier een foto van maken en toen kwam er iemand op het idee om op zijn gezicht te tekenen, David werd natuurlijk wel wakker dus het plannetje mislukte een beetje. Nika kreeg wel een zwart neusje, zij slaapt toch overal doorheen!
In Brasov hadden de kinderen het echt leuk. Ze speelden met het water van de fonteintjes, voerden de duifjes en kregen een ijsje. Wij kochten schoentjes voor het arme gezin uit de straat van het kamp. Hierna gingen we weer terug naar de bus om weer naar het kamp te gaan.
Toen we terug waren was het al best laat dus de kids gingen niet meer slapen. Ze voetbalden nog wat of deden wat anders om zich te vermaken. Een aantal van ons gingen de schoenen en nog wat eten brengen naar het arme gezin. Ik ben bewust niet meegegaan omdat het de vorige keer mijn stemming echt verpestte en ik wilde dat niet nog een keer hebben omdat dat ook echt niet leuk is voor de kinderen op het kamp.
Na het avondeten gingen de kinderen zich voorbereiden voor de talentenshow van morgenavond.Funda, Alexandra, Roxana, Robin en ik gaan het dansje op Balada van Gustavo Lima doen. Dit is het dansje dat we de kindjes eerder al hadden geleerd. Roxana kon het blijkbaar niet zo goed vinden met Funda dus we er even een flinke botsing. Gelukkig was onze kleine David er om alles te vertalen. David is een jongetje van tien naast wie ik op de heenweg in de bus heb gezeten. Hij spreekt echt supergoed Engels en hij is echt mijn maatje geworden. Ik vind het daarom ook zo ontzettend jammer dat we hem na het kamp niet meer zullen zien. Hij komt namelijk niet in Casa Sami. Hij woont een stukje buiten de stad en gaat naar een ander inloophuis.
De kinderen gingen best op tijd naar bed. Ze waren ook echt supermoe, omdat het een drukke dag is geweest en ze ’s middags ook niet hadden geslapen.

Wij hebben met onze groep nog tot ’s avonds laat zitten praten over wat er allemaal die dag was gebeurd en alles weer even door te spreken. Het is altijd wel fijn om dingen even van je af te praten en ik vind het zelf ook fijn dat dat met deze groep zo makkelijk kan. Het is af en toe zeker heel moeilijk maar  op deze manier trekken we elkaar er wel doorheen!

De quote van de dag:

Deze kwam van mijzelf. Als je mij een beetje kent, weet je dat ik echt NIET van beestjes houd. We stonden op de gang en er zat een vieze dikke mot. Ik riep toen keihard naar Erno :’Erno maak ‘m dood, maak ‘m dood, alsjeblieft vlug, vlug, vlugggg!’ Op hetzelfde moment duwde ik Erno aan de kant, trok ik m’n schoen uit, sloeg het beest dood, trok m’n schoen weer aan, zei tegen Erno: ‘Dankjewel’ en liep weer weg.

Babs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten